قابلیت های ایران برای سرمایه گذاری

قابلیتهای ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید محصولات گلخانه ای منطقه:

  •  تنوع اقلیمی:

ایران از تنوع اقلیمی بی نظیری برای تولید اقتصادی وبا کیفیت انواع محصولات گلخانه ای را دارست.بگونه ای که تقریبآ تمامی محصولات چهار فصل در ایران چه در فضای باز وچه گلخانه تولید می شود. تنها کافیست با معرفی تیپهای گلخانهای مناسب این مناطق به تولید محصولات اختصاصی این مناطق پرداخت.

ایران تقریباً جوانترین کشور دنیاست و این نیروی کار جوان و ارزان نسبت به کشورهای پیشرو در امر محصولات گلخانه ای مزیتی برای توسعه این بخش محسوب می شود.

۳- وجود نور فراوان وتعداد روزهای ابری کم:

نور از مهمترین نیازهای تولید خارج از فصل است به گونه ای که بسیاری از تولید کنندگان محصولات گلخانه ای ناگزیر از استفاده از نورهای مصنوعی هستند. ولی خوشبختانه در ایران به دلیل شدت تابش مطلوب و روزهای آفتابی بالا مشکل چندانی از نظر نور وجود ندارد.

ایران از نظر ذخایر هم از نظر ذخایر نفتی و هم گازی مقام دوم جهان را داراست. صدور مستقیم این نفت وگاز کار چندان عاقلانه ای نیست.از سوی دیگرتولید محصولات گلخانه ای نیاز مبرمی به سوخت دارند و تفاوت فاحشی را در قیمت تمام شده ایجاد می کنند که این مزیت در صورت استفاده درست. افزایش حضور جهانی و صادرات ایران را در پی خواهد داشت. گفتنی است که هزینه های  سوخت و نیروی انسانی به تنهایی حدود ۷۰ درصد کل هزینه های جاری تولید را در کشورهایی نظیر هلند به خود اختصاص می دهند.

کشورهای عربی حوزه خلیج، کشورهای تازه استقلال یافته، روسیه و اروپا از مراکز مهم مصرف به شمار می روند که مرکزیت ایران می تواند مزیت بزرگی محسوب شود. در بازارهای آینده این محصولات بویژه در بخش زینتی احداٍ بازار بزرگ گل دبی DFC می تواند برای ایران که نزدیکترین تولید کننده به این بازار است مزیت بزرگی باشد.