پتانسیل های گل وگیاه در ایران

مزیتهای کشت محصولات گلخانه ای

کشت محصولات گلخانه ای  مزایای زیادی را دارسات که بطور خلاصه به آن اشاره می شود.

۱- اشتغال زایی بالا:  همانگونه که اشاره شد تولید محصولات گلخانه ای از اشتغال زایی خوبی برخوردار است. تولید هر هکتار محصول گلخانه ای بر اساس نوع محصول و دوره ها و روش کشت از ۶ تا ۶ نفر در هکتار اشتغال زایی دارد و از امتیازات آن این است که این اشتغال زایی با شرایط اشتغال فارغ التحصیلان متناسب است.

۲- بهره  وری بالای زمین و آب :

 ایران کشوری است که بیش از محدودیت زمین با محدودیت آب روبروست و محصولات گلخانه ای گامی مناسب در افزایش این بهره وری محسوب می شوند.

در کشتهای گلخانه ای بویژه در کشت های هایدروپونیک بستر بصورت دست ساز استفاده می شود و نیازی به نگرانی از کیفیت خاک بوِیژه در خاکهای ضعیف و قلیایی کشورمان نیست.

کشت های گلخانه ای بهره وری خوبی از نظر مصرف نهاده ها دارند و مصرف سم ، کود ، نیروی انسانی و .. از آنجمله اند. همچنین تمرکز مدیریت در این شرایط  با بهره وری بهتری نسبت به تولید در فضای باز برخوردار است. بویژه اینکه در فعالیت هی کشاورزی در فضای باز تولید کنندگان در فصل غیر مناسب برای کشت تقریباً بیکار هستند ولی در تولیدات گلخانه ای بوِزه گلخانه های دائمی تقریباً در تمامی سال مدیران ونیروی انسانی مشغول بکارند.

تولیدات گلخانه ای در دنیا برای تولیدکنندگان آنها ارزآور است و بساری از کشوره نظیر هلند، اسپانیا، ایتالیا و کلمبیا از تولید این محصولات ارزآوری خوبی دارند که این ارزآوری بسته به نوع محصول گاهاً به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار در هکتار بالغ می گردد. در کشور ما نیز در حال حاضر شرایط  برای تولید و صادرات بوِیژه در بخش زینتی، توت فرنگی وتا حدودی میوه ها وسبزیهای خاص گلخانه ای مشروط به بالا بودن کیفیت و مسائل زیست محیطی و غذایی فراهم است.